Kuinka Suomessa talvehtivat linnut selviävät talven yli

post thumb
by Niklas/ on 03 May 2021

Kuinka Suomessa talvehtivat linnut selviävät talven yli

Vaikka talvi onkin valtavan kaunista aikaa, ovat Suomessa talvehtivat linnut haasteellisten hetkien edessä kovilla pakkasilla. Kun kaikki on jäässä, on ruoan löytäminen hankalaa. Ei siis tarvitse olla edes kovin kylmä talvi, kun linnuille ongelmat ovat jo todellisia. Voi myös käydä niin, että talven ja lumen saapuessa nopeasti, jää linnulla energian kerääminen muuttomatkaa varten kesken. Silloin sen on jäätävä Suomeen ja se pärjää, kun ihminen auttaa ruokkimalla säännöllisesti.

Suomessa talvehtivat linnut tarvitsevat ihmisen apua

Ruoan lisäksi lintuja voi auttaa jättämällä linnunpöntön ulos talveksi. Linnut tarvitsevat suojaisia paikkoja, joissa yöpyä ja pöntöt ovat mitä mainioimpia juuri tähän. Ne ovat siis talviaikaan jopa enemmän tarpeen kuin kesäisin. Ruokaa ei sovi vähätellä, se on jokaiselle todella tärkeää ja ruokintaa ei missään nimessä saa jättää kesken. Älä siis aloita ruokintaa esimerkiksi mökillä, jos et käy siellä säännöllisesti.

Linnut oppivat saamaan ruokaa tietyissä paikoissa. Jos tarjoilu päättyy, saattavat ne kuolla, koska eivät osaa lähteä ajoissa etsimään syötävää muualta. Vaikka Suomen yleisin lintu, pajulintu, ei talvehdi Suomessa, jää tänne silti monia muita yrittämään selviämistä kylmistä ilmoista. Linnut viettävät yönsä usein lumen sisällä, sillä siellä on lämpimämpää kuin muualla. Lähellä maanrajaa voi lämpötila olla jopa nollan vaiheilla.

Miten lintujen päivät sujuvat?

Aamu alkaa ruoalla mahdollisimman aikaisin, vielä hämärän ollessa laskeutuneena. Silloin varhaisimmat sirkuttajat alkavat hyöriä lintulaudalla toivoen löytävänsä riittävästi ruokaa, jotta jaksavat taas seuraavaan päivään. Valoisa aika on käytettävä syömiseen ja loput ajasta käytetään selviytymiseen. Jos siis valoisaa on kuusi tuntia, tulee niillä pärjätä taas seuraavat 18 tuntia.