Lintuhavainnot

Lintuhavainnot ovat tärkeä osa lintuharrastusta

Lintuhavainnot ovat merkittävä osa lintuharrastajien ja -yhdistysten toimintaa. Monet lintuja seuraavat kirjaavat muistiin tekemänsä havainnot. Ne ovatkin sekä mielenkiintoisia että hyödyllisiä, sillä harrastajien muistiinpanojen ansiosta lintukannoissa tapahtuneet muutokset tunnetaan muita eliöryhmiä paremmin. Havaintoja käytetään myös suojelu- ja tutkimustyössä. Suomen pikkulinnut ovat yleisiä havaintojen kohteita ja niitä voikin bongata helposti jopa omasta ikkunastaan tai omalta pihaltaan ympäri vuoden. Moni kuitenkin suosii myös harvinaisempien ja suurempien lintujen bongaamista. Tätä varten voi usein joutua poistumaan kotialueeltaan, mutta minkä tahansa lintujen bongauksessa pääsee hyvin alkuun jo pelkästään ympärilleen katselemalla siellä, missä sattuu olemaan.

Lintuhavainnot voi halutessaan ilmoittaa muidenkin saataville, mutta on olemassa myös erityisiä suosituksia tietyistä lajeista sekä niiden pesinnästä ja vuodenajoista, jotka ainakin suositellaan jaettavaksi yhdistykselle. Havaitsemansa Suomen linnut voi ilmoittaa Tiira-lintutietopalveluun.

Suomen linnut

Linnut ovat Suomessa yleinen näky ja siksi niiden havainnointi on melko helppoa. Yleisten lintujen bongaamiseen hyvä keino on ruokinta, mutta siihen liittyen on muistettava eräs tärkeä asia; ruokintaa on jatkettava säännöllisesti, mikäli sen aloittaa.

Erityisesti pajulinnut, peipot, talitiaiset, hippiäiset, keltasirkut ja punarinnat ovat yleisiä lintuja Suomessa. Aloittaja voikin aloittaa helposti esimerkiksi näiden tuttujen lintujen parissa ja siirtyä pikku hiljaa harvinaisempien lintujen pariin. Suomen lintujen bongaaminen onnistuu loistavasti myös linturetkien parissa, jotka voi tehdä helposti vaikka koko perheen voimin.

Muuttolintujen havainnointi

Muuttolintujen bongaaminen on monen mielestä mielenkiintoista ja mukavaa puuhaa. Suomessa talviaikaan nähtävillä lajeilla niiden ensihavainnot tehdään jo vuoden alussa. Varsinainen muutto alkaa kuitenkin vasta helmikuun aikana, kun lokit ja vesilinnut muuttavat ja päättyy vasta kesäkuun aikana, kun viimeiset muuttajat, kuten lapinuunilintu ja kuhankeittäjä, saapuvat.

Suomen muuttolinnut eivät kuitenkaan saavu kello kaulassa, joten niiden havainnointiin kannattaa joskus käyttää apuvälineitä. Verkossa on esimerkiksi palveluita, joiden avulla lintujen muuttoa voi seurata reaaliajassa. Tällainen palvelu on esimerkiksi EuroBirdPortal. Se näyttää kartta-animaation avulla lintulajien kevätmuuton etenemisen Euroopassa. Palvelussa voi esimerkiksi seurata, milloin juuri oma suosikkilaji on muuttamassa pohjoiseen.

Viron lintuseura

Moni Viron lintulajeista on hyvin tuttu näky myös Suomessa. Viron lintuseura ja sen sivusto jakavatkin runsaasti tietoa lintuhavainnoista sekä Suomen että Viron alueella. Vaikka seuran nimessä lukeekin Viron, sen toimintaan kuuluvat myös Suomen pikkulinnut ja monet muut suomalaisille tutut lajit. Sivusto pitää myös lintuharrastajat ajan tasalla muuttolintujen saapumisesta, uusista bongatuista lintulajeista sekä monista muista lintujen havainnointiin liittyvistä asioista, kuten harvinaisemmista lajeista.

Etenkin Viron ja Suomen pikkulinnut tarjoavat nähtävää lintujen bongaajille ympäri vuoden. Lintukanta myös muuttuu molemmissa maissa pitkin vuotta, joten Suomen ja Viron lintuhavainnot eivät käy liian yksitoikkoisiksi. Viron lintuseuran sivustolta saat myös käteviä vinkkejä bongaukseen ja sen aloittamiseen, vaikka olisitkin aivan vasta-alkaja lintujen havainnoinnissa. Lue esimerkiksi sivuston blogista, mikä on Suomen yleisin lintu, jotta osaat bongata sen!