Suomen yleisin lintu

post thumb
by Niklas/ on 06 Oct 2020

Suomen yleisin lintu

Linnut Suomessa ovat yleinen näky ja niitä halutaankin seurata ja tarkkailla omilla pihoillakin, varsinkin talvisin. Ruokinta onkin hyvä asia, mutta pitää muistaa, että sitä on jatkettava säännöllisesti, mikäli sen aloittaa. Suomen yleisin lintu on hieman yllättäen pajulintu ja yleisin talvehtiva lintu on talitiainen. Pajulintu on muuttolintu, joka talvehtii Etelä- ja Itä-Afrikassa. Ensimmäiset pajulinnut keväällä saapuvat huhtikuun lopulla Suomeen.

Suomen yleisin lintu oli ennen peippo, mutta maisemien muutokset soiden ojituksineen, lehtipuuston lisääntyminen ja rantojen pusikoituminen ovat lisänneet pajulinnuille hyviä pesimäympäristöjä nostaen sen kantaa yli peippojen määrän. Tämä ei tarkoita sitä, että peipot olisivat kuitenkaan vähentyneet.

Lintubongailua

Lintuja bongaillaan ahkerasti, yksin ja yhdessä. Seuroja on useita, joissa voi vertailla ja esitellä löytöjään. Muun muassa Viron lintuseura on aktiivinen seura, jota todella linnut kiinnostavat. Myös Suomessa toimii useita lintuseuroja, joiden jäsenet varsinkin keväisin odottavat kiivaasti muuttolintuja saapuviksi.

Suomen yleisin lintu, siis pajulintu on melko piileskelevä ja omassa rauhassaan viihtyvä. Sen vuoksi tämä lintu ei ole niin kovin tunnettu, vaikka onkin se yleisin Suomessa. Se on myös vaatimattoman näköinen ja sulautuu maastoon helposti harmahtavan värityksensä takia. Pajulinnun voi kuitenkin helposti bongata metsästä, jossa on lehtipuita ja aluskasvillisuutta riittävästi.

Mitkä muut linnut ovat Suomessa yleisiä?

Toki Suomesta löytyy paljon muitakin lintuja, jotka ovat hyvin tuttuja kaikille. Tässä on listattuna muutama muu pajulinnun ja peipon lisäksi.

• Talitiainen, talvehtiva lintu
• Hippiäinen ja keltasirkku. Nämä ovat myös talvehtivia lintuja
• Punarinta. Pesii Suomessa mutta talvehtii muualla

Lintujen ruokinta

Linnut Suomessa eivät tarvitse ihmisen apua ruokinnassa kuin talvisin. Näin suosittelee Birdlife. Ruokinta tulisi aloittaa, kun maa on jäässä. Yksi hyvä merkki ravinnon vähenemisestä luonnossa on se, kun pihaan ilmestyy sinitiainen ja mustarastas. Ruokintaa tulisi jatkaa kevääseen asti, kunnes maa on taas sula.

Jos ruokinta loppuu ja linnut eivät ajoissa löydäkään uutta ruokapaikkaa, voivat ne jopa menettää henkensä tämän vuoksi. Vaikka linnut Suomessa ovatkin tottuneet talvisiin oloihin, eivät ne kuitenkaan ruoatta pärjää kovin kauaa. Mieti siis tarkkaan, pystytkö jatkamaan tasaisesti ruokintaa koko kylmän kauden ajan, äläkä perusta ruokintapistettä esimerkiksi mökille, jossa et vietä aikaasi jatkuvasti.